”Toppmötet i Bilbao kastar ett strålande ljus över framtiden för damfotbollen” lyder rubriken när UEFA berättar om den konferens som hölls i samband med finalen i Women’s Uefa Champions League i Bilbao mellan FC Barcelona – Olympique Lyonnais den 25 maj.
I Bilbao samlade UEFA konfederationer, nationella förbund, ligor, klubbar och sponsorer för att diskutera rapporten business case women’s football – UEFA:s forskning visar att det finns stora möjligheter för tillväxt både på och utanför planen. En av huvudtalarna och moderator för panelen var Elitfotboll Dams Sportchef Kirsten van de Ven. Paneldiskussionen handlade om möjligheter till framgång på planen: att producera talanger och bli mästare.
Kirsten presenterade viktig statistik från rapporten som visar att damfotbollen växer runt om i Europa. Den sportsliga nivån har ökat snabbt de senaste åren. Detta på grund av ökad professionalisering och större investeringar i teknisk personal, anläggningar och utrustning.
Europeiska klubbar och ligor har kunnat se fördelarna med att fostra inhemska talanger – data visar att 84% av Europas högsta divisioner för damklubbar nu har minst ett ungdomslag, med fler som tar hand om flera åldersgrupper inför framtiden. Tydligast är framgångarna i Spanien, de nuvarande världsmästarna och vinnare av flera internationella titlar på ungdomsidan.
77% av ligorna ställer krav på sina klubbar att de måste ha ungdomsutvecklingsprogram, medan 53% av de nationella förbunden belönar inhemsk träningsverksamhet. Investeringarna i ungdomsutveckling fortsätter att öka år från år.
Spaniens Liga F har infört flera åtgärder för att säkerställa framgångsrika vägar för ungdomar, inklusive en dedikerad strategi för ungdomsutveckling, ett ligadrivet utvecklingsprogram och öronmärkta medel för klubbakademier. Representanter från den spanska verksamheten poängterade att det behövs långsiktiga satsningar för att lyckas.
Under Uefas konferens diskuterades även kommersiella möjligheter inom damfotbollen: Exklusivitet, engagemang och konkurrens. Spelet utvecklas inte bara på planen. Utanför stiger intäkterna också, med ökade investeringar från klubbar och ägare, men även från sändande bolag och sponsorer som erkänner damfotbollens unika potential. Även om kostnaderna också ökar, finns det en optimism om att sådana investeringar kommer att ge långsiktiga avkastningar.
– Jag såg en otrolig potential och var verkligen förvånad över att ingen annan gjorde det, så jag satsade allt, förklarade Michelle Kang när hon diskuterade sina förvärv av Washington Spirit i USA, finalisterna i Women’s Champions League Olympique Lyonnais i Frankrike, och nyligen London City Lionesses i England.
Arsenals damlag kommer att spela alla sina matcher på huvudarenan nästa säsong, efter att ha spelat flera matcher inför över 50 000 åskådare denna säsong.
– Det finns något otroligt speciellt med damfotboll och den har också en mycket annorlunda publik jämfört med herrfotbollen, sa Arsenals VD Venkatesham. Han berättar vidare att de har försökt förstå den publiken och försöker ge dem en upplevelse på stadion som skiljer sig från herrfotbollen.
Eftersom intresset för spelet växer, gör även de externa investeringarna det. Genomsnittliga klubbintäkter har ökat 2,6 gånger sedan 2019/20. De åtta främsta inhemska europeiska ligorna drar nu i genomsnitt in 1,3 miljoner euro per säsong i sändningsintäkter. Intäktsökningarna är inte begränsade enbart till de historiskt större ligorna, eftersom även utvecklingsligor har haft en kraftig intäktsökning tack vare huvudsponsorer som anslutit sig. På fyra år har ligasponsorintäkterna ökat med 112%, medan prispengarna också har ökat 2,5 gånger sedan 2019/20.
Detta är naturligtvis goda nyheter för klubbarna, som visar sig bli allt mer hållbara. Antalet klubbar som gör vinst eller går jämnt upp har stigit från 13% 2020 till 38% 2023, drivet av stora genomsnittliga ökningar i biljettförsäljning (567%), sändningsintäkter (150%), bidrag från nationella förbund (110%) och sponsring (82%).
– Delar av statistiken är häpnadsväckande, som tillväxten i biljettintäkter, och det händer väldigt snabbt, sa Marshall. Marshall berättar vidare:
– Vi befinner oss i ett avgörande ögonblick för damfotbollen och det är en tid för lärande och djup reflektion över hur vi ska fortsätta arbetet.
För Kang börjar det med att säkerställa att matcherna lockar åskådare.
– Mitt fokus ligger på produkten, vad vi erbjuder våra fans, sa hon.
Michelle Kang förklarar:
– Vår konkurrens är inte herrlaget, det är andra former av underhållning. Vad är så fängslande med vår produkt? Grundstenen är stadionbesök. Vi måste sälja ut vår arena – allt börjar därifrån.
Uefa Women’s Champions League Finalen i Bilbao gav ett nytt publikrekord, 50 827 åskådare fyllde San Mamés Stadium i Bilbao. Den utsålda finalen visade inte bara det växande intresset för spelet, utan också den otroliga kvaliteten hos sportens främsta spelare.
UEFA:s artikel om konferensen kan du läsa här