Utbildningsnivån på damelitfotbollsklubbarnas ungdomstränare har ökat de senaste åren. Det visar den årliga certifiering som Elitfotboll Dam och Svenska Spel gör av klubbarnas ungdomsverksamheter. I Svenska Spels Heja-studio diskuterar IK Umeås Lisa Dahlkvist och den tidigare landslagsspelaren Louise Schillgard hur tränarrollen har förändrats under 2000-talet. Dessutom ger Hammarby IF:s tränare Pablo Piñones-Arce sin syn på hur statusen på flick- och damfotbollstränare bör höjas.

Lisa Dahlkvist är med 134 landskamper en av svensk fotbolls mest meriterade spelare. Hon började sin karriär i Adolfsbergs IK i Örebro där hon fick en fotbollsutbildning som ligger till grund för hennes långa karriär. Precis som många andra fotbollsspelare hade hon till en början en av lagkamraternas mamma som tränare, Marianne ”Majsan” Almqvist. Än i dag minns Lisa hur duktig Marianne var på att leda de många fotbollsspelande tjejerna.

– Hon var fantastisk. Jag hade henne från att jag var sju upp till att jag gick med i damverksamheten när jag var 14 år, berättar Lisa i Svenska Spels Heja-studio. 

– Hon var en bra ledare. Hon fick alla att vilja vara med. Några var lite bättre fotbollsspelare och vissa var där för att de bara tyckte att det var kul, men alla ville vara med. Vi var supermånga tjejer som var med i laget.

”Hitta det man själv är bäst på”
Lisa Dahlkvists karriär tog en annan väg jämfört med många av hennes jämnåriga kompisar. Redan som 16-åring debuterade hon i Damallsvenskan med KIF Örebro för att sedan vinna första SM-guldet med IK Umeå trå år senare. 

Under karriären, som också tagit henne utomlands, har hon haft många olika tränare. Vissa har haft ett stort taktiskt kunnande, andra har utgått från sina egna fotbollskunskaper. Vissa har varit bra ledare, andra har varit bra taktiker. Lisa menar dock att det är viktigt att tränare bestämmer sig för om de vill vara ledare eller tränare.

– Det gäller att hitta det man själv är bäst på. Är man bäst på att vara ledare, var en ledare. Är man bäst på att vara taktisk, var taktiskt och ta in en annan som kan hjälpa till att lyfta de andra delarna, menar Lisa.

Schillgard: Ekonomin avgörande
En annan som sett en stor utveckling inom svensk fotboll är Louise Schillgard, tidigare landslagsspelare och i dag sportchef i Sollentuna FK, en av landets absolut största fotbollsklubbar.

Louise minns att tränarna i början av 2000-talet knappt var avlönade och att det så klart påverkade kunskaps- och utbildningsnivån.

– När jag kom upp i Hammarby 2004 var inte ens huvudtränaren heltidsbetald, och där måste vi börja om vi ska tala utbildning. Vad hade klubben för ekonomi för att utbilda tränare? Självklart hade han inte så hög utbildning, men han var en fantastisk ledare. Jag tror att det är viktigt, om man ska prata om hur utbildningen har förändrats under åren, att prata om resurser och hur tränarteamen ser ut, säger Louise. 

– Det är också viktigt att prata om hur den ekonomiska biten har blivit bättre, vilket också gör att man har kunnat utbilda tränare, vilket är fantastiskt. Den resan har varit enorm, bara baserad på resurser kring lagen.

Hammarbytränaren: Flick- och damfotbollen släpar efter
Pablo Piñones-Arce har en lång och framgångsrik spelarkarriär bakom sig och tog ifjol över som huvudtränare för Hammarbys damlag. Det blev succé direkt och avancemang till OBOS Damallsvenskan.

Pablo har tidigare uttryckt åsikter om att man inom svensk flick- och damfotboll haft för dåliga tränare för länge, ett resonemang han utvecklar i Heja-studion.

– Om vi tittar på flick- och damsidan tror jag att vi släpar efter lite jämfört med pojk- och herrfotbollen. Flick- och damfotbollen är i dag där pojk- och herrfotbollen var för kanske tio år sedan. Tittar man på pojkakademierna har man väldigt många utbildade tränare och oftast på något sätt arvoderade tränare, och där är förändringen igång inom flick- och damfotbollen men jag tycker att den har tagit alldeles för lång tid och vi är inte helt där än. Vi måste helt enkelt se till så att jobben blir attraktivare, få en större tyngd i rollen som tränare på dam- och flicksidan. En större satsning på akademisidan också. 

När han minns tillbaka på sin egen tid som akademispelare var det mycket fokus på resultat, något han inte tror är rätt väg att gå.

– I en akademi ska man utbilda spelare så mycket som möjligt för att ta steg framåt, och då kan man inte alltid prata om formationer i en förening, utan då kanske man ska prata om principer och värderingar. 

– Det finns så många olika delar som vi måste bli bättre att utbilda spelarna i, och det tror jag att man kan göra mycket tidigare. En förståelse för fotbollen i helhet, inte bara sparka in fotbollen i mål, jippie vi vann, utan det måste finnas något djupare, säger Pablo.

Se längre intervjuer med Lisa Dahlkvist, Louise Schillgard och Pablo Piñones-Arce i Svenska Spels Heja-studio. Hela programmet finns att se på Svenska Spels Youtubekanal.