18 december 2019
 

Fortsatt ökat intresse ger nya möjligheter och utmaningar

I november korades FC Rosengård som segrare av OBOS Damallsvenskan. Klubben återerövrade guldet efter ett intensivt fotbollsår där bl.a. VM i Frankrike går till historien med tittar- och följarrekord.

På hemmaplan ser vi att OBOS Damallsvenskan har ökat intresse och engagemang från 16% till 24% av svenska folket mellan åren 2014 och 2019  med den största ökningen i åldersgruppen 15- 24 år.

För fem år sedan sa sig 6% av de tillfrågade ha ett intresse för ligan. Idag säger 28% att de har ett intresse! Detta syns tydligt även de sociala plattformar som Instagram och Facebook där målgruppen ökar.

Med en ökad tillgänglighet inom OBOS Damallsvenskan både genom obosdamallsvenskan.tv, Sveriges Radio och linjär-tv kanaler som SVT och Sportkanalen ser vi att vi har en bred mix bland våra målgrupper.

Under hösten 2019 genomfördes en publikundersökning i samarbete med Upplevelseinstitutet på OBOS Damallsvenskan för att veta mera om den publik som besöker våra arenor.

Besökarna, som till stor del är män i 50-årsåldern, är generellt väldigt lojala och 70% ser fler än fyra hemmamatcher. Intressant att notera – konsumtionen av ligan utanför arenan blandas mellan linjär-tv (SVT), sociala media och obosdamallsvenskan.tv (hela 31%).

En utmaning för kommande säsonger är just att få den ökade målgruppen mellan 15-44 år  till arenorna.

-Vi ser med stor glädje att intresset och tillgängligheten ökar för damfotbollen och OBOS Damallsvenskan samt Elitettan. Stora möjligheter skapas när vi nu finner en yngre målgrupp och skall arbeta för att de skall komma till arenorna och se sina idoler live, säger Tomas Hoszek, Generalsekreterare Elitfotboll Dam.

Även Elitettan har en större tillgänglighet med sändningar av dryga 60-talet matcher från bland annat lokala mediahus och Aftonbladet. Detta har även genererat fler artiklar som skrivits om lagen i Elitettan. Publikt ökade siffran med 30%, mycket tack vare Hammarby IF som slog tre Elitettanrekord under året. Även ökade publiksiffror från bland annat Umeå IK, Uppsala IK Fotboll som tog steget upp i OBOS Damallsvenskan hjälpte till.​