Svensk damelitfotboll står i ett vägskäl. Konkurrensen från övriga delar av världen har de senaste åren ökat kraftigt och på flera håll har den totala investeringen och den kommersiella utvecklingen av damfotbollen exploderat. Svensk damfotboll har på många sätt varit pionjärer i att driva utvecklingen i sporten, men ser nu hur omvärlden springer ikapp. För att kunna fortsätta skriva historia behöver svensk damelitfotboll vara med på tillväxttåget, det menar Elitfotboll Dams ordförande Anders Billström.

Sedan 2023 jobbar Elitfotboll Dam (EFD) utifrån Strategi 2027: Professionell klubbutveckling med spelarutveckling i världsklass. Strategin pekar ut tre delar som vägledande i arbetet mot att förverkliga målsättningen; en attraktiv spelarmiljö, en professionell och hållbar klubbutveckling samt att stärka den kommersiella utvecklingen. Det sistnämnda menar Anders Billström är nyckeln för att Elitfotboll Dam på allvar ska ta de kliv som krävs för att haka på i den internationella konkurrensen.

– Förenklat kan man säga att vi är mitt inne i en resa att bli ledande nation på talangutveckling i Europa. Med OBOS Damallsvenskan och Elitettan som två starka utvecklingsligor så kommer Sverige kunna vara en viktig kugge i damfotbollens nya ekosystem, som består av allt större pengar och internationalisering. En förutsättning för detta är att vi lyckas med vår strategi till 2027. Vi behöver möta den växtvärk vi ser i våra klubbar med ökade resurser, och det är bråttom.

Kommersialiseringen av damfotbollen kommer vara motorn i utvecklingen.

– Vi arbetar konstant med att söka nya möjligheter till kommersiell utveckling och ökade intäkter, det är ett av våra huvuduppdrag. Skillnaden idag mot för bara ett par år sedan är att damfotbollen ur ett internationellt perspektiv blivit mycket mer kommersiellt gångbar. Vi riskerar att bli stående på hälarna och i värsta fall omsprungna om vi inte agerar. ”Vad var det som hände?” är en verklighet vi inte vill se. Vi ska istället bygga vidare på vår starka historia och unika position som damfotbollsnation. Dra nytta av den, så att säga.

Större pengar strömmar in i damfotbollen internationellt – men ännu inte i Sverige.

– Även om vi ser en tydlig trend i ökat intresse här i Sverige, måste vi också våga vara ärliga med att de riktigt stora satsningarna har uteblivit. Det betyder inte att vi inte gjort en rejäl resa de senaste tio åren, för det har vi. Men den är rent krasst inte tillräckligt stark för att vi ska klara av att skapa hållbarhet i våra klubbar samtidigt som vi ska kunna konkurrera internationellt.

Sverige kommer locka större investeringar

Hur ska svensk damelitfotboll haka på den ekonomiska tillväxten i sporten? Det är frågan som Elitfotboll Dam just nu jobbar hårdast med. Därför är det på agendan när Elitfotboll Dam bjuder in till heldagsseminarium i Stockholm den 1 oktober under parollen: ”The Economic Growth of Women’s Elite Football”. https://efd.se/hallbarhet-2/hallbarhetsseminarium-2024/

– Det blir ett seminarium kring den ekonomiska hållbarheten i damfotbollen, med både ett nationellt och internationellt perspektiv. Vi tror att en ny verklighet väntar runt hörnet, med större investeringar i damidrott generellt och i damfotbollen i synnerhet. Fotboll är en av de sporter som engagerar mest. Vi är övertygade om att Sverige, med vår unika position med etablerad talangutveckling och välfungerande ligor, kommer locka större investeringar framöver.

Anders Billström pekar ut det internationella perspektiven som lite extra intressanta just nu.

– Exempel där större satsningar sker på klubbnivå blir allt fler. Både från storklubbar med etablerade herrverksamheter, men också satsningar på rena damklubbar. Angel City FC i USA eller London City Lionesses i England är två exempel. Det riktigt intressanta är också att det nu blir allt fler aktörer som ser potentialen att driva på den kommersiella utvecklingen på liganivå. Och här är vi redan på bollen, så att säga.

Elitfotboll Dam och Women’s Football Group i samtal

Som ett led i detta och som en direkt följd av den snabba utveckling som sker inom damfotbollen globalt, har Elitfotboll Dam under en tid fört diskussioner med en grupp bestående av svenska och amerikanska företagsledare som grundat Women’s Football Group (WFG). Deras ambition är att bygga damfotbollen genom att stärka kulturen runt matcherna. För att ge den svenska damfotbollen de rätta, och framför allt långsiktiga, förutsättningarna den förtjänar vill de göra tydliga satsningar på innehållskapande, eventproduktion, storytelling och kommersiella samarbeten.

– Tillsammans med WFG håller vi på att kartlägga potentialen för att på allvar få kommersiell utväxling på våra ligor. Precis som vi brinner WFG för att utveckla damfotbollen och de besitter djup kunskap kring delar som marknadsföring, tech, sponsring och storytelling. Vilket vi ser kan komplettera vårt befintliga arbetssätt. Dessutom har de god förståelse för den svenska fotbollsmodellen. Vi ser förenklat en samarbetspotential som skulle innebära att vi och våra klubbar skulle få tillgång till resurser i en storleksordning som på allvar skulle kunna bli en ”game changer” för svensk damelitfotboll, och som på sikt kan gynna hela fotbollen. 

Men Billström är tydlig med att det är mycket som ska stämma, innan det scenariot är en verklighet.

– Än så länge är vi ett tidigt skede, men vi är på frågorna. Jag tycker det är ett styrkebesked att det finns ett stort intresse från både nationella och internationella spelare att vara en del i framtidssäkrandet av svensk damelitfotboll. I slutändan handlar allt vi gör, så även detta arbete, om att skapa bättre förutsättningar för våra spelare som gör jobbet ute på planen, dag ut och dag in.