I veckan samlades klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan till Publik- och Affärsforum, där fokus låg på att stärka det kommersiella arbetet framåt och arbeta med den brännande frågan – hur lockar vi mer publik och fler partners till våra ligor?

Syftet med forumet var att samla ligorna och klubbarna för att dela erfarenheter, utveckla gemensamma strategier och växla upp arbetet mot EFD:s långsiktiga mål.

– Den här typen av träffar är avgörande för att vi ska kunna ta nästa steg tillsammans. När klubbarna med all sin kompetens samlas och bidrar kan vi både inspireras och hitta konkreta samarbeten som stärker hela vår rörelse. Det finns otroliga möjligheter att utveckla publik- och partnerrekryteringen, säger Jenny Hermansson, tillträdande generalsekreterare för Elitfotboll Dam från och med den 1 oktober.

Under forumet medverkade Ingemar Queckfeldt (Akea) och Anna Nordström Carlsson (Malmö FF) som tillsammans lyfte vikten av värdeskapande partnerskap. Linus Wallén (K Sirius) berättade om klubbens framgångsrika arbete med publikrekrytering och Emelie Lövgren ( Piteå IF DFF) delade sin struktur för hur man skapar bra arrangemang i OBOS Damallsvenskan.

– Vi ser fram emot att fortsätta diskussionerna om mål, strategier och gemensamma satsningar som driver utvecklingen av damelitfotbollen och inte minst våra ligor framåt, säger Jenny Hermansson.