Den 4 april samlades representanter från klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan för en heldag i publikens och partnerskapens tecken – med framtidens utveckling i fokus. Dagen arrangerades av Elitfotboll Dam i samarbete med adidas och Two Circles och ägde rum hos adidas i Stockholm.
Efter kaffe, registrering och rundtur i showroomet inleddes dagen med ett välkomnande från Elitfotboll Dam. Därefter presenterades omvärldstrender och målsättningar för publikåret 2025, inklusive insatser för att nå det ambitiösa målet om att nå 250 000 åskådare under säsongen.
Malmöderbyt – en publikmotor i söder
En av höjdpunkterna under förmiddagen var Malmö FF:s och FC Rosengårds gemensamma presentation kring stadens första derby. Matchen i Svenska Cupen lockade närmare 9000 åskådare till Eleda Stadion och exemplifierar kraften i lokal rivalitet och samverkan.
Workshop: Föreningarnas publikarbete
Klubbarna delade erfarenheter från sina lokala initiativ och diskuterade vad som fungerar i rekryteringen av ny publik. Diskussionen summerades innan en gemensam lunch med nätverkande.
Eftermiddag med insikter och inspiration
Efter lunch tog professor Erik Modig vid från Handelshögskolan i Stockholm. Han föreläste om hur man skapar värde för partners och kom med värdefulla takeaways för både publik- och partnerarbete inom elitfotbollen.
Dagen avslutades med en workshop kring hur de kan utveckla sitt arbete med partners. Fokus låg på vad som skapar värde i relationen mellan klubb och partner – och hur det kan användas som modell för framtida samarbeten.
– Det är viktigt att samla klubbarna kring gemensamma mål och få dela både utmaningar och framgångar. Dagar som denna skapar samsyn, inspiration och riktning framåt, säger Siri Frimodig, marknadsansvarig på Elitfotboll Dam.
Med publikmål, samarbeten och supporterupplevelse högt på agendan sätter Elitfotboll Dam riktningen för 2025 – tillsammans med klubbarna.