Under söndagseftermiddagen möttes Hammarby IF och AIK i ett klassiskt stockholmsderby. Hemmalagets hemmaplan är normalt Hammarby IP, men inför den publikanstormning som väntats spelades matchen på Tele 2 Arena.

Ett stort jobb hade inför detta möte gjorts från hemmaklubben och dess supporterled för att nå det tidigare publikrekordet i OBOS Damallsvenskan som sattes 2008 i mötet mellan Linköpings FC och Umeå IK, den matchen sågs på plats av 9,413 personer. Den nya rekordsiffran som nu gäller är 18,537 åskådare som denna dag var med och skrev damfotbollshistoria.

Hammarby Fotbolls vice VD Markus Nilsson är en av många i föreningen som jobbat målinriktat för att nå dessa publiksiffror, han berättar hur klubben jobbar strategiskt med publikrekrytering

Vi har arbetat under några år nu för att bygga lagets och spelarnas varumärken på ett starkt sätt, att kommunicera kring vår kärnprodukt vilket är fotbollen. I takt med att våra supportrar kommer närmre laget och spelarna så ökar intresset stadigt – det har vi sett tydligt. Det har också skapat ett unikt supporterengagemang från både enskilda individer men också grupper av supportrar som i allra högsta grad och bidrar till att skapa det här intresset.

Marcus Nilsson vVD Hammarby fotboll på Tele2 arena.
Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

Han betonar vikten av kommunikation och marknadsföring för att nå större publiksiffror,

I Hammarby Fotboll tror vi starkt på att bygga en långsiktigt stark och hållbar verksamhet för vårt damlag och det är viktigt att vi gör det professionellt i alla led, inte minst kommunikationsmässigt. Att marknadsföra spelarna, laget och våra matcher för vad det är, alltså fotbollsmatcher är en viktig princip för oss som bygger riktigt värde! Det är det som gör att vi kan sälja 20 000 biljetter till en match som igår. När vi i klubben och våra supportrar samverkar på det här sättet är vi unika i svensk fotboll, det tycker jag, säger Markus.

En av många som såg matchen på plats var Idrottsminister Amanda Lind, inbjuden till matchen av EFDs ordförande Annika Grälls.

Det var en fantastisk match att få ta del av. Den var intensiv och välspelad men det blir ändå läktarmatchen som kommer att gå till historien. det var på tiden att det gamla publikrekordet rök. Stödet på läktaren är viktig del av svensk fotboll och jag ser fram emot fler matcher som den här! sa ministern efter matchen som vanns av Hemmalaget med 4 – 1.

Idrottsminister Amanda Lind och EFDs Ordförande Annika Grälls på
läktaren under rekordmatchen på Tele 2. Foto: Thomas Westlund, EFD

Om det nya publikrekordet och intresset runt OBOS Damallsvenskan kommenterade Annika Grälls

Äntligen! Det var hög tid att publikrekordet krossades. Vi ser tydligt hur intresset för våra ligor ökar med fördubblad räckvidd under 2020 till otroliga 276 miljoner, ett snitt på 250 000 tittare/match som Svt sänder. Jag tror och hoppas att Hammarbys insats inspirerar andra klubbar att vilja slå sina publikrekord.

Matchen sändes sportbladet play som sänder samtliga OBOS Damallsvenskans matcher samt även i SVT.