Elitfotboll Dam vill tillsammans med klubbarna och sportmarknadsbyrån Two Circles ta sikte på den växande skara av flera hundra tusen personer i Sverige som på olika sätt följer OBOS Damallsvenskan – men där många av olika anledningar ännu inte besöker arenorna. Ligan inleder därför ett långsiktigt samarbete med Two Circles med målsättningen att dubbla publiken på två år.

Det svenska intresset för damfotboll ökar år efter år – och har aldrig varit större. Med stjärnor på planen, ökad tv-exponering och ett växande digitalt följe har OBOS Damallsvenskan etablerat sig som en viktig del av det svenska idrottslandskapet. Men en fråga gnager: varför stannar så många intresserade hemma?

Undersökningar visar att flera hundratusentals svenskar följer eller är intresserade av OBOS Damallsvenskan. Samtidigt är det fortfarande bara ca 10-15% procent av dem som verkligen går på match under en säsong. Målet med det nya samarbetet med Two Circles är att kraftigt minska det glappet.

– Det finns ett stort intresse för OBOS Damallsvenskan, men det syns ännu inte i besöksstatistiken. Vi vill bättre förstå varför, och framförallt göra något för att de här redan engagerade personerna ska ta sig hela vägen ut på läktarna, säger Siri Frimodig, Marknadsansvarig på Elitfotboll Dam.

Från intresserad följare till fotbollsälskare
Elitfotboll Dams samarbete med det internationella sportmarknadsföretaget Two Circles – somhar stor erfarenhet av att driva publiktillväxt inom damfotboll i bland annat Women’s Super League i England och Frauen-Bundesliga i Tyskland – har en tydlig målsättning: att dubbla publiken på två år.

Ett av publikinitiativen som Elitfotboll Dam sjösätter i OBOS Damallsvenskan kommer Two Circles att leda. Med till en början 7 större klubbar kommer de utveckla arbetet inom bland annat biljettstrategi, prissättning, publiksegmentering, marknadsföring och innehåll till hur man bygger en starkare relation med publiken – före, under och efter match.

– Vi är mycket glada över att få möjligheten att använda våra kunskaper och lärdomar, från en rad växande damligor ute i Europa, ihop med Elitfotboll Dam och OBOS Damallsvenskan i deras ambition att växa publiken. Med rätt verktyg, en tydlig strategi och en kollektiv inställning att tillsammans nå målet är vi övertygade om att det kommer göras stor skillnad, säger Manfred Aronsson på Two Circles. 

Ett datadrivet arbetssätt – på konsumentens villkor 
I centrum för satsningen står ett datadrivet och konsumentanpassat arbetssätt. Genom att systematiskt kartlägga och analysera supportrars beteenden och preferenser skapas nya möjligheter att segmentera målgrupper och anpassa kommunikationen därefter. Klubbarna ges aktivt stöd och en starkare grund att agera på inom områden som biljettförsäljning, innehållsstrategier och utvecklingen av så kallade ”Big Games” – särskilda matchdagar med potential att engagera storpublik, väcka medieintresse och skapa uppmärksamhet både lokalt och nationellt.

En del av ligans övergripande publikstrategi
Satsningen är en del av Elitfotboll Dams övergripande strategi för att stärka OBOS Damallsvenskans position inför 2027.

– Insikter och metoder från arbetet med de sju klubbarna kommer att delas brett, så att övriga lag i OBOS Damallsvenskan och Elitettan kan ta del av kunskapen. Vi driver också parallellt en insats där övriga 21 klubbar får centrala medel för att utveckla sitt eget arbete på hemmaplan. Ett av huvuddragen i vår övergripande strategi är att kunna jobba just såhär diversifierat, det vill säga spela på bästa fot i olika sammanhang för att prata mer fotbollsspråk, säger Frimodig.

Two Circles startade upp arbetet med de sju klubbarna i år den 21 maj. De sju klubbarna som ingår i första publikinsatsen är AIK, BK Häcken, Djurgården, FC Rosengård, Hammarby IF, IFK Norrköping och Malmö FF.

Satsningen möjliggörs av Svenska Spel – Elitfotboll Dams huvudsponsor
Det långsiktiga arbetet med att växa publiken i OBOS Damallsvenskan möjliggörs tack vare avtalet med Elitfotboll Dams huvudsponsor Svenska Spel. I takt med att publiksiffrorna ökar och de idrottsliga framgångarna fortsätter, är det avgörande – som Svenska Spel själva uttrycker det – att intresset för ligan fortsätter att växa. Med ett starkt gemensamt fokus på att skapa hållbara publikupplevelser bidrar Svenska Spel till att bygga nästa kapitel för damfotbollen i Sverige.

För mer information:

Siri Frimodig
Elitfotboll Dam
070 564 89 01
siri.frimodig@efd.se

Fredrik Stengarn
Elitfotboll Dam
073 523 23 32
fredrik.stengarn@efd.se

Manfred Aronsson
Two Circles
0708 335574 
manfred.aronsson@twocircles.com