I helgen är det äntligen dags för ligastarten av årets OBOS Damallsvenskan. Under strikta restriktioner och utan publik på läktarna spelas fem matcher av den första omgången på lördag och avslutas på söndag på Valhalla IP med mötet mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Kristianstads DFF.

Efter en vår där coronapandemin påverkat hela samhället och fotbollen satts på paus startar nu Sveriges högsta fotbollsliga till alla idrottsfans glädje, efter att regeringen tidigare givit klartecken för spel. Denna seriestart är dock annorlunda för spelare, klubbar, fans och partners då samtliga matcher spelas utan publik på läktarna.

För den fotbollsintresserade sänds samtliga matcher live, från och med denna säsong i sportbladet play som en del av Aftonbladets stora satsning på ligan. Att publik ännu inte tillåts på plats på arenorna påverkar givetvis också klubbarna ekonomiskt då publikintäkterna uteblir.

Bostadsutvecklaren OBOS gick in som officiell titelsponsor 2018 med ett sponsorstöd på 40 miljoner kronor över en femårsperiod. Med den tydliga värdegrund OBOS representerar, där jämlikhet, jämställdhet och samhällsansvar är centralt, är fotbollen en bra arena att visa var man står.

– Fotbollen spelar en viktig roll i samhället. Här finns en plats för alla. Vår strategiska satsning inom Damfotbollen ger oss en möjlighet att möta människor från olika delar i samhället och att visa vår beslutsamhet i att fotboll, precis som alla andra delar i samhället, är till för alla, säger OBOS koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

– OBOS är en viktig partner till damfotbollen då företagets värdegrunder speglar det vi dagligen arbetar för – att fotboll är till för alla på lika villkor. När man under prövande tider som dessa väljer att stå fast vid samarbetet visar OBOS med tydlighet sin tro på damfotbollens vikt för samhället, säger Elitfotboll Dams generalsekreterare Tomas Hoszek

OBOS som är en av Nordens största bostadsutvecklare har under flera år haft en stor verksamhet i Sverige och sålde over 3100 nya bostäder i Norden under 2019, varav cirka 1300 på den svenska marknaden. Försäljningen i Sverige sker genomvarumärkena Myresjöhus, SmålandsVillan, OBOS Kärnhem och OBOS. Förutom sitt engagemang inom svensk damelitfotboll klev OBOS också in som officiell partner till svensk herrelitfotboll inför säsongen 2019. OBOS är den förste ligapartnern som väljer att ta samma position i både Sverige och Norge inom såväl dam- som herrfotbollen med partnerskap OBOS Damallsvenskan till Superettan i Sverige och OBOS-ligaen och Toppserien i Norge.