Elitfotboll Dam (EFD) berättade den 26 september att man under en längre tid har fört partnerskapsdiskussioner med Women’s Football Group (WFG). Styrelsen för Elitfotboll Dam fortsätter att arbeta på uppdrag av – och tillsammans med – EFD-klubbarna samt nära SvFF i förhandlingarna med WFG om ett potentiellt partnerskap. Här följer bakgrund och redogörelse för vilka WFG är och ett tydliggörande runt intentionerna med de pågående dialogerna.
Som tidigare kommunicerat inkluderar Women´s Football Group företagsledare från damidrotten i USA samt svenska profiler inom startups, marknadsföring och underhållning. De ser den snabba tillväxten i de professionella damligorna i bland annat USA och England och tror att Sverige, med rätt stöd, kan uppleva en liknande resa. Det är mot denna bakgrund och ingång som samtalen under året förts.
Elitfotboll Dams medlemsklubbar gav efter sommaren styrelsen i uppdrag att fullfölja samtalen med WFG, för att landa ett slutgiltigt samarbetsförslag att ta ställning till.
Om ett partnerskap slutförs kommer WFG bilda ett Stockholmsbaserat företag med såväl egen personal som ett nätverk av rådgivare och investerare som är engagerade i att hjälpa till att driva den kommersiella utvecklingen av damelitfotbollen tillsammans med Elitfotboll Dam. Deras arbete kommer att innefatta rekrytering av mer kommersiell kompetens till Elitfotboll Dam samt stöd till EFD-klubbar; hjälp med marknadsföringsinnehåll, evenemangsproduktion och sponsringsförsäljning; tillhandahålla finansiering för att täcka kostnaderna för dessa och andra tillväxtaktiviteter. WFG har också aviserat att de planerar medieprojekt oberoende av Elitfotboll Dam som bygger berättelser om svenska kvinnliga fotbollsspelare, för inhemsk och internationell publik. Kort sagt vill WFG ge en boost till svensk damelitfotboll.
WFG-medlemmen Kayla Green, tidigare marknadschef på Angel City FC och nuvarande Chief Marketing Officer vid damfriidrottseventet Athlos, förklarar:
– With the experience from Angel City, I see the same opportunity for major growth in Sweden women’s football: top talent and a big storytelling opportunity.
Angel City FC är en NWSL-klubb i Los Angeles som nyligen avslutade sin tredje säsong och har i genomsnitt haft över 19 000 fans per match varje säsong.
Under året har WFG byggt upp starka relationer i Sverige och skapat sig en stark förståelse för EFD-klubbarnas vardag och verklighet. WFG grundades av tidigare TechCrunch-journalisten Eric Cohen-Peckham, som även varit konsult inom underhållningsindustrin, som har besökt många av EFD-klubbarna.
– Fokus i vår strategi är att bygga upp strukturen runt klubbarna och stärka de relationer till fansen som utvecklas.
WFG-medlemmen Malin Torstensson, nuvarande Chef för Partnerskap på Wolt (en ledande global matleveranstjänst), noterar också vikten av bredd- och ungdomsfotbollen:
– OBOS Damallsvenskan och Elitettans framgångar har sina rötter i ungdomsverksamheten. Parallellt med investeringar på elitnivå är det av ytterst vikt att vi även stödjer ungdomsverksamheten för att fler flickor ska ha möjlighet att utöva fotboll även i tonåren då vi ser att det är en högre andel flickor som slutar sin idrottskarriär än pojkar.
Sverige kan fortsätta skriva historia
Sverige har länge varit världsledande inom damfotboll. Nu när publik, sponsring och investeringar i sporten växer utomlands behöver Elitfotboll Dam vässa arbetet med att skapa en mer tillfredsställande kommersiell lösning för att skapa liknande tillväxt i Sverige – detta för att inte halka efter. Vilket också ligger i linje med Elitfotboll Dams nuvarande strategi som tar sikte på 2027.
– Vi törs påstå att det är ett unikt case vi tittar på just nu tillsammans med WFG. Våra medlemsföreningar och i förlängningen spelarna på planen förtjänar att vi driver detta till ett gediget beslutsunderlag och starkt avtal att ta ställning till. Hittar vi en lösning tillsammans med WFG, som våra medlemsklubbar sedan också känner är rätt väg att gå för damelitfotbollen, så har det potential, givet summorna vi pratar om, att vara banbrytande för OBOS Damallsvenskan och Elitettan, men också för flick- och damfotbollen i stort, säger Anders Billström, ordförande i Elitfotboll Dam.
Samtidigt som dialogerna sker med WFG har UEFA identifierat att damfotbollens kommersiella värde i Europa kan nå 686 miljoner euro per år fram till 2033, med klubbsponsring som ett centralt element. Tidigare i november lanserade UEFA även Unstoppable, en sexårig plan för hur damfotbollen ska växa och där satsningen i rena pengar uppgår till 1 miljard euro under 2024 till 2030.
– UEFA kommer att fokusera på att göra sex ligor fullt professionella och till globala toppkonkurrenter. Det skulle vara enormt om OBOS Damallsvenskan är med bland dessa sex. Vår liga är definitivt bland de sex bästa i Europa just nu, men vi måste samtidigt förstå att andra jagar oss i hälarna och därför agera nu för att behålla vår position.t. Det är en utmaning som vi vill ta oss an och som vi naturligtvis ska göra inom ramen för den svenska fotbollsgemenskapens värderingar och den starka svenska modell som gör svensk fotboll unik. Om vi lyckas kommer Sverige fortsätta skriva damfotbollshistoria, säger Anders Billström.
Utifrån ovan kommer Elitfotboll Dam att fortsätta arbeta med medlemsklubbarna och SvFF för att utforska möjligheterna som ett samarbete med WFG skulle kunna innebära. Närmast ligger ett medskick till Svenska Fotbollförbundets representantskap, för att ge Elitfotboll Dam mandat att ha förutsättningarna att överhuvudtaget kunna driva frågan hela vägen till ett slutgiltigt förslag på samarbete för EFD-klubbarna att ta ställning till.