Intresset för svensk damfotboll har stadigt ökat under de senaste åren och enligt årliga mätningar är OBOS Damallsvenskan den femte största idrottsligan just intressemässigt i Sverige. Trots detta har det varit svårt att konvertera intresset till större publik på läktarna runt om i landet. Publikfrågan är en mycket högt prioriterad fråga för Elitfotboll Dam och som ett steg i arbetet för att hitta utveckling framåt träffade vi i ett digitalt möte under tisdagen Svenska Fotbollsupporterunionen med mål att hitta nya vägar och arbetssätt.


SFSU är en rikstäckande organisation för Sveriges fotbollssupportrar och har som syfte att representera dessa i frågor som rör svensk fotboll och svensk supporterkultur och vara deras röst i debatten om den svenska fotbollens utveckling. Från SFSU medverkade Ordförande Isak Eden (IF Elfsborg), Emma Asp (GIF Sundsvall), Sebastian Bengtsson (IFK Norrköping) och Anna Berg (DIF). Elitfotboll Dam representerades av Thomas Westlund, Projektledare kommunikation och Tomas Hoszek, Generalsekreterare.
Mötet som initierats av EFD var en förutsättningslös diskussion där man tittade på de olika utmaningar som finns för att få supportrar att komma till läktarna, allt från logistiska till strategiska och vad som kan vara nycklar till att lyckas i framtiden.


Jag ser det väldigt positivt att vi fått till ett första steg tillsammans med SFSU och börjat se på publikfrågan med inspel från supporterleden. Kan vi tillsammans hitta vägar framåt som gynnar publiktillströmningen till våra arenor är jag säker på att våra ligor och dess klubbar kommer öka i status. Publik på läktarna betyder inte bara en mer underhållande arenaupplevelse, det är en viktig inkomstkälla för våra klubbar, säger Tomas Hoszek.


EFD och SFSU har som mål att löpande fortsätta kunskapsutbytet och hålla arbetet med publikfrågan levande.