Under 2018 tecknade EFD flera historiskt stora avtal och ökade intäkterna med 163%. Synligheten i media har ökat och den egna plattformen OBOS Damallsvenskan.tv utvecklas starkt. EFD kommer att lägga stor kraft vid att leverera på de samarbeten som ingåtts samt utveckla mer värde till våra partners. Intresset för damfotboll växer och vi ser stor potential i att utveckla Elitdamfotbollen i Sverige tillsammans med näringslivet och andra aktörer.
Linda Wijkström tillträder rollen som kommersiell chef den 1 april. Linda har senaste 9 åren förtjänstfullt haft övergripande ansvar för EFDs verksamhet övergripande som Generalsekreterare och tar nu ansvar för det nya viktiga verksamhetsområdet.
– Det ska bli spännande att verkligen få fokusera på EFDs kommersiella verksamhet och skapa nya förutsättningar för svensk damfotboll. Jag har under de senaste åren drivit frågorna med kommersiell utveckling, medieplattform samt satsning på ny kommunikations- och varumärkesplattform och känner oerhörd lust och nyfikenhet på att anta utmaningen med att lyfta just denna del av verksamheten vidare säger Linda Wijkström
– Lindas gedigna erfarenhet av att skapa värde i partnersamarbeten, generera hållbara avtryck för damfotbollen och hennes otroliga insats i utvecklandet av OBOS Damallsvenskan.tv gör att denna viktiga roll är som gjuten för henne. Vi är oerhört glada över att Linda vill anta utmaningen att ta EFDs kommersiella verksamhet mot nya mål, säger Annika Grälls, EFDs ordförande.
För att inte tappa momentum i processen väljer EFD att tillsätta den kommersiella chefen omgående och skapa en interimslösning under rekryteringsprocessen av en ny generalsekreterare