Elitfotboll Dam genomför kontinuerligt olika typer av mätningar, bl.a. kring den TV-exponering som ligan erhåller som mäts av Upplevelseinstitutet (f.d. Sponsor Insight).
Mätningarna är viktiga för såväl ligan som helhet som för klubbarna i arbetet med marknad och försäljning.
Nu är kartläggningen för 2016 klar och den är mycket positiv trots att Damallsvenskan inte har haft ett traditionellt avtal med mediabolag för matcher i linjär-TV.*
Totalt har ligan medverkat i TV vid hela 435 olika tillfällen under säsongen, inslagstiden uppgår till drygt sju och en halv timme och den totala räckvidden (för de 435 olika inslagen) uppgår till knappt 112 miljoner. I genomsnitt blir det närmare 260 000 tittare varje gång Damallsvenskan har exponerats i TV .
Sett i ett omvärldsperspektiv (jämförbara ligor i Sverige) får Damallsvenskan väldigt bra utrymme i TV. En jämförelse med senast genomförd säsong för samtliga stora ligor i Sverige ger vid handen att det bara är SHL, Allsvenskan i fotboll och Elitserien i handboll som har större räckvidd än Damallsvenskan. Det innebär alltså att Damallsvenskan är fyra bland alla Sveriges ligor och serier ur ett räckviddsperspektiv (samtliga matcher har sänts via den egna plattformen Damallsvenskan.tv samt en match som sändes i linjär TV, SVT, Linköping FC- FC Rosengård den 9 oktober med 314 000 tittare).