Elitfotboll Dam gör frekventa mätningar bland annat, gällande exponering i TV i samarbete med Sponsor Insight. Mätningar som är viktiga för så väl liga som klubbarna i Damallsvenskan och Elitettan i deras arbete.
En mätning är gjord mellan april – juli i år och kommer även följas upp efter säsongens slut.
Peter Allvin på Sponsor Insight summerar TV-mätningen på följande sätt:

”Damallsvenskan fortsätter att erhålla riktigt bra genomslag i TV trots avsaknaden av traditionellt TV-avtal säsongen 2016. Totalt har Damallsvenskan erhållit 240 inslag i TV under perioden april till och med juli och når en inslagstid ( ackumulerat) på närmare 3 timmar, en mycket bra siffra eftersom innehållet endast avser highlights och inga helsända matcher. 

Räckvidden uppgår till drygt 60 miljoner tittare på dessa 240 inslag. I snitt har  varje inslag setts av 250 000 tittare, vilket ligger helt i paritet med snittittandet från förra säsongen. Jämför vi med räckvidden med förra säsongen ( där cirka 33% av matcherna sändes live i TV) låg den för motsvarande period på 85 miljoner. 
Sett i ett omvärldsperspektiv ligger Damallsvenskan väldigt bra till i relation till andra ligor och evenemang utifrån volymen ( antal inslag) och räckvidd. ”

Under säsongen 2016 har damallsvenskan.tv – klubbarnas egen kanal visat samtliga matcher. Tack vare att samtliga matcher produceras finns även bilder att distribuera för samarbeten.