I helgen kickade OBOS Damallsvenskan och Elitettan igång efter sommarens speluppehåll.

Förutsättningarna för framtiden är bättre än på länge. Anledningen är att under försommaren tecknade Elitfotboll dam två unika avtal.  Ett av avtalen syns i namnet då OBOS gick in som titelsponsor till den högsta ligan på damsidan, OBOS Damallsvenskan. Något som aldrig tidigare har hänt inom fotbollen i Sverige.
Svenska Spel, som är den andra parten fortsätter som huvudsponsor till damelitfotbollen, genom att öka insatsen med 60 % sedan tidigare belopp.

Båda avtalen sträcker sig först och främst fram till 2023 vilket skapar förutsättningar för ett långsiktigt arbete.

Vad ska då göras med pengarna? 
Majoriteten av medlen går direkt ut till föreningarna, dvs samtliga föreningar i OBOS Damallsvenskan och Elitettan. Det handlar också om att jobba vidare med Certifieringen där bra förutsättningar skapas för så väl spelar- som ledarutveckling samt Svenska Spel
F-19 serien. Även medel för att stärka klubbarnas samhällsengagemang.
Men också om att utveckla och stärka vid sidan av planen, dvs klubbarnas organisationer samt stärkt varumärkesplattform. För succén obosdamallsvenskan.tv innebär det utökad satsningar.
Genom avtalen får vi helt andra möjligheter att tillsammans med våra föreningar utveckla damfotbollen ytterligare säger Annika Grälls ordförande, Elitfotboll Dam. Vi arbetar självklart på för att öka intäkterna än mer, vi är på god väg men inte nöjda.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Linda Wijkström, Generalsekreterare Elitfotboll Dam, 070-768 03 71