23 juni 2020
 

Svenska spels VD Patrik Hofbauer bloggar: Mediehusens satsningar bäddar för fortsatt utveckling av damfotbollen

På lördag spelas äntligen den första omgången av OBOS Damallsvenskan. I år är det, trots att matcherna i alla fall inledningsvis spelas utan publik, enklare än någonsin att följa sitt favoritlag då samtliga 132 matcher kommer sändas av Aftonbladet. Det är en väldigt positiv satsning för att stärka damfotbollen i Sverige.

Att intresset för damfotboll har ökat kraftigt de senaste åren har jag skrivit om tidigare i bloggar. Mellan 2014 och 2019 ökade andelen svenskar som var intresserade av OBOS Damallsvenskan från 16 till 24 procent och den största ökningen var i åldersgruppen 15 till 24 år. I fjol gjorde dessutom det svenska landslaget, bestående av flera profiler från de damallsvenska klubbarna, stor succé när de spelade sig till ett VM-brons i Frankrike.

Alla förutsättningar fanns alltså för att årets säsong skulle bli något alldeles extra och att ännu fler skulle hitta till arenorna.

Sedan kom Corona och allt vändes upp och ned.

Nästan tre månader senare än planerat inleds säsongen nu på lördag, vilket vi är många som ser fram emot. Och även om matcherna initialt kommer att spelas utan publik kan alla vi fotbollsfans följa vårt favoritlag var vi än befinner oss. I år har nämligen Elitfotboll Dam, intresseorganisationen för klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan, inlett ett treårigt samarbete med Aftonbladet som kommer sända samtliga damallsvenska matcher. Dessutom kommer SVT att sända 14 toppmatcher under året.

Och som om inte det vore nog, också Elitettans alla matcher sänds av Expressen och lokalmedier runt om i hela landet.

Att flera av Sveriges största mediehus väljer att göra stora satsningar på OBOS Damallsvenskan och Elitettan kommer betyda väldigt mycket för damfotbollens utveckling i Sverige. När tillgängligheten till matcherna förbättras kommer också intresset att öka ännu mer.

Vi på Svenska Spel är sedan många år huvudsponsor till Elitfotboll Dam. 2018 tecknade vi ett avtal som sträcker sig till och med säsongen 2023 och som är värt totalt 145 miljoner kronor. Vi är dessutom, som huvudsponsor till Svenska Fotbollförbundet, med och utvecklar damfotbollen också på både gräsrots- och landslagsnivå.

Under lång tid var vi relativt ensamma om att se potentialen i svensk damfotboll, men de senaste åren har till vår glädje fler stora företag följt i våra spår.

Damfotbollen behöver resurser för att utvecklas och de pengar som vi lägger på klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan gör stor nytta för att utveckla spelare, ledare och klubbarnas organisationer. Och ska vi också i framtiden ha ett framgångsrikt landslag behöver vi starka inhemska ligor med lag som kan konkurrera med de bästa i Europa och världen.

Därför är jag glad att se hur fler nu satsar på damfotbollen, för det är bara tillsammans vi kan göra skillnad. Och genom våra satsningar visar vi de tiotusentals unga tjejer som spelar fotboll i Sverige att vi tror på det de gör och att vi vill ge dem bästa möjliga förutsättningar för att lyckas med det som de älskar mest – nämligen att spela fotboll. Det är vi skyldiga dem!

PATRIK HOFBAUER
vd och koncernchef Svenska Spel